you're reading...
mana de luni

LIDERII BUNI SUNT BUNI ASCULTĂTORI de dr. Rick Warren

MANA DE LUNI
27Iulie 2009

LIDERII BUNI SUNT BUNI ASCULTĂTORI

de dr. Rick Warren

Se spune că un tânăr a venit la celebrul filozof grec Socrate pentru a-l instrui în vorbirea în public şi oratorie. Însă din clipa în care tânărul a fost prezentat marelui gânditor, a început să vorbească fără oprire, spunând o mulţime de cuvinte. Acest lucru a continuat o bună perioadă de timp, în care Socrate nu a putut auzi din gura tânărului nici măcar un cuvânt înţelept. În cele din urmă i-a acoperit gura cu mâna şi l-a oprit.

“Tinere”, a spus Socrate, “Cred că va trebui să plăteşti dublu pentru instruire.”

Omul uimit, a întrebat: “Să plătesc dublu? De ce îmi cereţi acest lucru?”

Socrate i-a răspuns: “Pentru că, dacă vrei să fii un lider bun, va trebui să te învăţ două discipline. Prima dată trebuie să înveţi să-ţi stăpâneşti limba; apoi te voi învăţa cum să o foloseşti corect!”

Liderii buni sunt întotdeauna ascultători buni. Acesta este modul în care ei află ce nevoi trebuie împlinite. Din păcate, adesea nu avem urechile în alertă pentru că ne-am obişnuit să vorbim prea mult.

Cineva a spus că dacă Dumnezeu ne-a dat două urechi şi o singură gură, probabil că El a dorit să ascultăm de două ori mai mult decât să vorbim!

Biblia spune: “Orice om să fie grabnic la ascultare, încet la vorbire, zăbavnic la mânie” (Iacov 1:19). Dacă urmăm primele două părţi ale versetului, a treia parte vine automat. Când ne grăbim să ascultăm (suntem nerăbdători să auzim şi să înţelegem ce se spune) şi nu vorbim la repezeală (avem grijă să nu vorbim prematur) – ne va fi mai greu să ne supărăm (ne păstrăm emoţiile sub control şi putem răspunde în mod adecvat).

Studiile au arătat  că existe patru stiluri diferite, de bază, pentru a asculta:

1.    ASCULTĂTORUL CARE JUDECĂ – Este cel care are deja în minte propria variantă şi nu doreşte să mai asculte faptele. Este critic, negativist şi are prejudecăţi. Studiile au arătat că în această categorie intră 17 % din populaţie.

2.    ASCULTĂTORUL CARE ÎNTREABĂ  – Acesta crede că o bună ascultare presupune bombardarea persoanei care vorbeşte cu o mulţime de întrebări. Întrebările sunt bune într-o conversaţie, dar întreruperea vorbitorului cu tot felul de întrebări este neplăcută şi neproductivă. Conform cercetărilor, 26 % dintre oameni folosesc această abordare.

3.    ASCULTĂTORUL CARE OFERĂ SFATURI  – Este cel care ascultă suficient timp pentru a-şi forma propria evaluare a situaţiei, apoi trece la ceea ce îi place să facă – să ofere sfaturi fără ca cineva să i le fi cerut. El nu ascultă cu adevărat. Nu se concentrează pe ceea ce i se spune; aude doar atât cât are nevoie pentru a formula un răspuns. Cei mai mare procent dintre oameni (35 %) intră în această categorie.

4.    ASCULTĂTORUL EMPATIC – Acest stil este folosit de doar 22% din populaţie, dar este cel mai eficace. Asculţi pentru a înţelege sentimentele persoanei care vorbeşte, nu doar pentru conţinutul cuvintelor sale. Eşti atent la tonul vocii, expresiile feţei şi limbajul corpului – la semnele non–verbale.

Încearcă să asculţi şi cu ochii în această săptămână, nu doar cu urechile. S-ar putea să înveţi ceva nou.

Întrebări pentru dezbatere/meditare

1. Gândeşte-te la cineva pe care-l consideri un ascultător bun. Care sunt, după părerea ta, caracteristicile sau atributele unui bun ascultător?

2. Eşti de acord cu afirmaţia: “Liderii buni sunt întotdeauna ascultători buni”? De ce da sau de ce nu?

3. Cum poate cineva deveni un ascultător mai bun – ce paşi pot fi făcuţi pentru a îmbunătăţi această abilitate?

4. Din care dintre cele  patru categorii de ascultători crezi că faci parte? Eşti mulţumit de felul în care asculţi? Dacă nu, ce ai de gând să faci pentru a schimba categoria şi creşte abilităţile de conducere?

Dacă doreşti să citeşti şi alte pasaje din Biblie legate de acest subiect, caută la:

Proverbe 10:8, 10:19, 11:12, 12:23, 15:23, 17:27-28, 20:12, 25:11-12, 15; Fapte 28:26-27

Adaptat după un articol scris de Dr. Rick Warren, autor al mai multor cărţi printre care ’’O Viaţa condusă de scopuri’’ tradusă în mai multe limbi.

MANA DE LUNI este tradusă în limba română cu acordul CBMC International şi se distribuie gratuit, la cerere, prin e-mail de asociaţia CBMC România. Tel/Fax 0257 259 248, E-mail:  cbmc@rdslink.ro  Traducere şi adaptare de Ionel Sinaci.

Despre echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuție

Comentariile nu sunt permise.

calendar

iulie 2009
L M M J V S D
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
%d blogeri au apreciat: