you're reading...
diverse

LUCRURILE PE CARE LE SPUNEM FĂRĂ SĂ FOLOSIM CUVINTE de Robert J. Tamas

MANA DE LUNI 7 Septembrie 2009

LUCRURILE PE CARE LE SPUNEM FĂRĂ SĂ FOLOSIM CUVINTE

de Robert J. Tamasy

Un principiu de bază despre care discutăm la cursul de comunicare în afaceri pe care-l predau la colegiu, este acela conform căruia comunicarea verbală reprezintă doar 7 % din toate formele de comunicare. Restul de 93% îl reprezintă comunicarea non-verbală, care include contactul vizual, expresia feţei, limbajul corpului, mişcările mâinilor şi tonul vocii.

Chiar şi modul în care ne aranjăm mobilierul în birou arată foarte multe despre noi. După cum spune zicala,  ’’Acţiunile vorbesc mai tare decât cuvintele.”

Max DePree, un renumit autor şi om de afaceri de succes în domeniul executiv, comentând acest adevăr, a spus: “Fie că liderii rostesc filozofia personală sau nu, comportamentul lor cu siguranţă exprimă valorile şi credinţele personale. Modul în care construim şi păstrăm relaţiile, modul în care lucrăm, produsele şi serviciile pe care le oferă organizaţia noastră, felul în care comunicăm – toate acestea dezvăluie cine suntem cu adevărat.”

De zeci de ani, companiile îşi expun misiunea, viziunea, obiectivele, aşteptările şi valorile în formă scrisă. Prea adesea însă, aceste documente sunt tipărite, distribuite, îndosariate şi uitate într-un sertar sau pe un raft. Totuşi, două companii care mi-au oferit consultanţă, nu numai că au adoptat o misiune, viziune şi valori clare, dar liderii lor au ales să le şi expună pe pereţi în locuri vizibile, pentru ca atât ei cât şi angajaţii să şi le poată reaminti permanent.

Dar, şi mai important decât expunerea acestor afirmaţii în locuri vizibile este faptul că echipele din conducerea acestor companii insistă pe a executa şi duce la bun sfârşit principiile şi valorile pe care şi le-au asumat. Discutând cu angajaţii, cu foşti membrii din conducere şi cu clienţii, toţi au confirmat că aceste companii se străduiesc într-o manieră activă şi provocatoare să-şi pună în aplicare convingerile.

Acest lucru m-a impresionat, pentru că o altă zicală spune ’’E uşor să vorbeşti’’. Este uşor să afirmăm că avem credinţă, dar mult mai greu să dovedim aceasta prin acţiunile noastre – în special când compromisul pare mult mai convenabil. Biblia conţine numeroase pasaje care arată cât este de important să facem ceea ce spunem. Iată câteva exemple:

Cuvintele noastre – bune sau rele – vor fi spuse altora. Sub stresul, obligaţiile şi presiunea termenelor limită, a problemelor care apar în afaceri, este uşor să vorbim în grabă sau sub impulsul mâniei. Ar trebui să învăţăm să ne măsurăm cuvintele şi să le folosim cu înţelepciune, realizând că ce spunem ca lideri, va fi transmis altor oameni. “Şi ce-ai auzit de la mine, în faţa multor martori, încredinţează la oameni de încredere, care să fie în stare să înveţe şi pe alţii” (2 Timotei 2:2).

Dacă suntem lideri eficienţi, cei care ne urmează vor dori să imite atât cuvintele cât şi acţiunile noastre. Ne place sau nu, suntem supravegheaţi şi oferim un exemplu pe care ceilalţi să-l urmeze. Scuze de genul ’’Fă ceea ce spun, nu ceea ce fac eu’’ nu au ce căuta printre cei implicaţi în conducere. “Ce aţi învăţat, ce aţi primit şi auzit de la mine, şi ce aţi văzut în mine, faceţi.” (Filipeni 4:9).

Cine aspiră la conducere, trebuie să aibă calificare şi standarde înalte. Biblia instituie standardele pentru liderii din biserică, dar aceleaşi principii ce presupun un comportament exemplar pot fi aplicate şi în domeniul profesional şi al afacerilor. “…Dacă râvneşte cineva să fie episcop, doreşte un lucru bun.„Dar trebuie ca episcopul să fie fără pată… cumpătat, înţelept, vrednic de cinste…” (1 Timotei 3:1-8).

Dacă doreşti să fii lider, trebuie ca ceea ce spui, să şi faci.

Întrebări pentru dezbatere/meditare

1. Ştiai că un procent atât de mare din formele de comunicare, nu necesită schimbul de cuvinte? Ce semnificaţie are acest lucru pentru tine (indiferent de domeniul social sau profesional în care activezi)?

2. Gândeşte-te la câteva exemple de comunicare non-verbală pe care le observi sau le practici zilnic. Crezi

că acestea amplifică sau scad valoarea mesajului comunicat?

3. Cât de bine crezi că vorbele şi acţiunile tale ’’se aliniază’’ într-o zi obişnuită de lucru? Ce schimbări, dacă este cazul, crezi că ar trebui să faci pentru a avea siguranţa că ceea ce spui nu contrazice ceea ce exprimi prin comunicarea non-verbală?

4. Eşti de acord cu standardele înalte prezentate în cartea 1 Timotei 1:3-8 a Noului Testament? De ce da sau de ce nu? Compară acest pasaj cu cel din Tit 2: 1-8.

Dacă doreşti să citeşti şi alte pasaje din Biblie legate de acest subiect, caută la:

Genesa 39:2-6; Iosua 1:6-9; Proverbe 13:16; Matei 4:18-22; Tit 1:6-9.

Robert J. Tamasy este vice-preşedinte pentru comunicare al Leaders Legacy, Inc., o organizaţie non-profit cu sediul în Atlanta, Georgia, SUA. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.leaderslegacy.com sau www.bobtamasy.blogspot.com.

MANA DE LUNI este tradusă în limba română cu acordul CBMC International şi se distribuie gratuit, la cerere, prin e-mail de asociaţia CBMC România. Tel/Fax 0257 259 248, E-mail:  cbmc@rdslink.ro Traducere şi adaptare de Ionel Sinaci.

Anunțuri

Despre echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuție

Comentariile nu sunt permise.

calendar

Septembrie 2009
L M M M V S D
« Aug   Oct »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
%d blogeri au apreciat asta: