you're reading...
articole, carti noi

125 de ani de la naşterea teologului Karl Barth

Posted by aradul.evanghelic

Karl Barth, 1965

Barth, Karl

(10.05.1886, Basel, Elveţia – 9/10.12.1968, Basel)

Teolog elveţian. A studiat la universităţile din Berlin, Tübingen şi Marburg. Între 1911-1921 a fost pastor la Safenwill, Elveţia. Tragedia Primul Război Mondial l-a determinat să mediteze asupra teologiei liberale a profesorilor săi, cu rădăcini în ideile postiluministe. CuEpistola către Romani (1919) a inaugurat o schimbare radicală în gândirea protestantă, iniţiind un curent aproape neoortodox. Datorită operei sale, a fost invitat ca profesor la Göttingen (1921), Münster (1925) şi Bonn (1930). A fost fondator al Bisericii Confesionale, care s-a opus regimului nazist. Refuzul său de a ţine o predică prin care să îndemne la alegerea lui Hitler l-a costat postul de la Bonn şi a fost nevoit să se întoarcă la Bassel. În 1948, a vorbit la deschiderea Conciliului Mondial al Bisericilor şi a vizitat Roma cu ocazia participării la Conciliul Vaticanului II.

– Enciclopedia Universală Britannica (Litera, 2010)

Karl Barth (1886-1968), teolog reformat elvetian, este considerat de multi drept cel mai important teolog al secolului XX. A pus bazele curentului “neo-ortodox” din teologia protestanta, curent care redescoperea si accentua cateva dintre temele traditionale ale crestinismului: pacatul omului, transcendenta lui Dumnezeu, revelatia particulara ca fundament al teologiei. Teologia sa reprezinta, in buna masura, o reactie la teologia liberala, in spiritul careia fusese educat in anii studentiei sale. S-a remarcat si in plan social, fiind principalul autor al Declaratiei de la Barmen, prin care BisericaGermana respingea orice eventual mandat divin pretins de un guvern lumesc, inclusiv de cel nazist. Conform cu o exprimare consacrata, Barth este acela care l-a reasezat pe Dumnezeu in cer si a redescoperit caracterul ceresc al Imparatiei lui Dumnezeu. A fost mai intai pastor intr-un orasel din Elvetia, iar mai apoi profesor de teologie la Gottingen, Munster, Bonn si Basel.

Principalele lucrari: Dogmatica Bisericii (neterminata, 14 vol.); Epistola catre Romani; Anselm: Fides Quaerens Intellectum: Dovezile lui Anselm in favoarea existentei lui Dumnezeu in contextulsistemului sau teologic; O introducere in teologia evanghelica; Cunoasterea lui Dumnezeu si slujirea lui Dumnezeu; Cuvantul lui Dumnezeu si cuvantul omului; Chemarea la ucenicie; Teologia lui Jean Calvin; Teologia protestanta din secolul XIX: contextul si istoria sa; Christos si Adam: Omul si umanitatea in Romani 5.

– Gramma.ro

Dogmatica Bisericii – Karl Barth (Editura Herald, Bucureşti, 2008; Traducere: Ovidiu Cristian Nedu; 368 pagini)

Atunci cand mesajul crestin face referire la numele lui Isus Christos, aceasta nu trebuie interpretata ca un simplu act de respect fata de El. Nu face referire la acest nume ca la un simbol, ca la un semn caruia, pe considerente istorice, i se poate asocia ceva real sau caruia, pe considerente psihologice sau pedagogice, i se poate conferi o anumita utilitate.

Acest nume nu este doar o cheie, o cheie care doar conduce la o alta realitate, realitate ce are propria sa viata, propriul sau adevar, propria sa fiinta, si care doar ea ar merita sa fie proclamata de dragul sau. Isus Christos nu reprezinta doar o astfel de cheie care ar putea fi oricand abandonata fara a afecta in vreun fel realitatea catre care ar conduce. Nu reprezinta o cheie care in alte epoci, in alte culturi, in alte situatii, ar putea fi inlocuita de o alta.

Atunci cand mentioneaza in mod concret numele lui Isus Christos, mesajul crestin nu se refera la un principiu general prin intermediul unei forme particulare a acestui principiu, o forma care, in esenta sa, nu este necesara si care ar putea fi substituita de o alta. Nu este vorba despre ceea ce Lessing a descris drept “un fapt istoric contingent”, care reprezinta “vehiculul” unui “adevar etern al ratiunii”. Impacarea dintre Dumnezeu si om si mantuirea care ne este oferita noua, oamenilor, nu reprezinta un principiu general, ci un anumit lucru particular, adica acea realitate concreta care este indicata prin numele “Isus Christos”, si nu alta. Cel care poarta acest nume este El Insusi atat pacea cat si mantuirea. Asadar, pacea si mantuirea pot fi cunoscute doar in El si pot fi proclamate doar in numele Lui.

– Karl Barth [IV,1, pag. 21]

Notă: Click pe imaginea cărţii pentru detalii şi comandă

Cunoaşterea lui Dumnezeu – Karl Barth (Editura Herald, Bucureşti, 2011; Traducere: Laurenţiu Kertesz, Emanuel Fişteag; 256 pagini)

Intr-o lume in continua schimbare, omul are nevoie de stabilitate si de cunoasterea adevaratului sens al existentei sale. Conditia de om presupune in mod firesc a trai ancorat in realitatea acestei lumi si, in mod tainic, in partasie cu realitatea divina.

Cunoasterea lui Dumnezeu si a naturii umane in relatie cu Dumnezeu poate fi stabilita numai prin revelatia lui Dumnezeu in Iisus Hristos. Sensul si valoarea adevarata a omului pot fi intelese numai in aceasta lumina, potrivit lui Barth. In cele 20 de prelegeri care formeaza continutul acestei lucrari, Barth vorbeste cu tarie despre cunoasterea unicului si singurului Dumnezeu si despre slujirea lui Dumnezeu de catre om, oferind raspunsuri la intrebarile esentiale ale crestinatatii.

Pentru teologul reformat, Dumnezeu poate fi slujit doar prin unica si adevarata Sa Biserica, care il are pe Iisus ca fondator si principal sustinator. Pentru ca Dumnezeu se reveleaza omului prin Iisus Hristos, omul este chemat sa fie recunoscator, adica sa recunoasca gloria lui Dumnezeu in existenta sa si sa o actualizeze prin rugaciune, facand in asa fel incat sa aiba credinta in Dumnezeul care este Creatorul si Domnul intregii lumi.

Ce am sti despre intuneric, despre soarta si profunzimile vietii umane fara lumina revelatiei care strapunge intunericul? Cum ar putea omul sa stie ca a pacatuit impotriva lui Dumnezeu si ca este impotriva lui Dumnezeu, daca nu stie caDumnezeu este pentru el? Cum ar putea omul sa stie ca el insusi poate fi indreptatit fara sa faca absolut nimic, daca nu stie ca Dumnezeu Insusi l-a indreptatit pentru raul pe care il face? Daca stim ca am pacatuit fara motiv impotriva gloriei lui Dumnezeu si ne-am pierdut propria glorie, atunci stim deja ca gloria lui Dumnezeu a devenit cu atat mai mare. Daca stim ca nu ne putem salva pe noi insine, stim deja ca suntem salvati de Dumnezeu.

– Karl Barth

Anunțuri

Despre echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuție

Comentariile nu sunt permise.

calendar

Mai 2011
L M M M V S D
« Apr   Iun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
%d blogeri au apreciat asta: