you're reading...
articole

Meandrele Congresului

de Dyo

Am participat şi eu, pentru prima oară, la Congresul Uniunii Baptiste din România. Ce mai freamăt, ce mai zbucium! Exagerez, desigur. A fost fain, eclatant aş putea spune. Nu m-am plictisit, aşa cum preconizam la un moment dat. Dimpotrivă, a fost un timp interesant, condimentat cu de toate.

Reflecţiile următoare reprezentă felul în care am perceput eu acest eveniment, prin ochii unui baptist de rând, niţel profan într-ale politicilor eclesiale, (prea) optimist în ce priveşte bunătatea şi moralitatea oamenilor care se pretind a fi ai Domnului.

Disclaimer: se înţelege că ultimul lucru pe care mi-l veţi putea pretinde este obiectivitatea. Tocmai de aceea sper că veţi fi îngăduitori faţă de remarcile pe care le voi face …

Să le luăm pe rând …

*

Intrarea în atmosfera congresului, a luptelor pentru poziţii, a început pentru mine cu un email mizerabil pe care l-am primit cu o seară înainte, de la o persoană necunoscută, în care eram făcut cu ou şi cu oţet pentru că m-aş fi luat de viaţa lui Paul Negruţ în articole de pe blogul meu. Dincolo de faptul că nu am avut nimic de-a face cu Negruţ în ceea ce am scris, decât cu totul indirect, prin referiri generale la Consiliul Uniunii, demersul mi s-a părut unul bizar prin efectul psihologic pe care am simţit că autorul îl sconta: aversiune faţă de cel supranumit Big Brother, în condiţiile în care, oricum, acesta nu avea contracandidaţi pentru funcţia de Vicepreşedinte cu educaţia. Am dat un scurt Reply de bine, apoi un Delete pe măsură, şi … la drum!

*

Deşi tema congresului a avut de-a face cu unitatea, din alocuţiuni am înţeles că subiectul care plutea cu adevărat în aer avea de-a face cu identitatea baptistă. Nu-i vorbă, cele două aspecte sunt strâns legate unul de celălalt. Totuşi, în timp ce discuţiile despre unitate sunt adesea sterile, în primul rând din pricina prăpastiei dintre teorie şi practică din rândurile evanghelicilor (nu numai baptişti), problema identităţii baptiste a scos la iveală un Vasile Talpoş trist, vorbind parcă unor vremuri pe care le regretă acum, un Paul Negruţ tăios, intransigent şi lipsit de orice fărâmă de simţ al umorului, în contrast cu un Daniel Brânzei savuros, dar parcă prea relaxat …

Două din moţiunile adoptate către final, în pripă, fără o cumpănire prealabilă, trântite mai degrabă în atenţia auditorilor chemaţi să valideze mecanic nişte decizii prin ridicări de mână, denotă aceeaşi preocupare pentru identitate: aprofundarea Mărturisirii de Credinţă şi aducerea ei în atenţia baptiştilor de rând (printr-o colaborare între cadre de la ITB Bucureşti şi Emanuel!), pentru a-şi cunoaşte crezul, şi prospectarea posibilităţii înfiinţării unul post de televiziune baptist, motivată de faptul că posturile TV existente acum pe piaţă prezintă emisiuni care intră în contradicţie cu credinţa şi practica baptistă. (Tudor Peţan, de la Alfa şi Omega, prezent şi el acolo, şi-o fi învăţat lecţia!)

*

Apropos de “credinţa şi practica bisericilor baptiste” din România, celebra expresie din comunicatul de îndepărtare a lui Ţon, se acceptă tot mai făţiş faptul că baptiştii de rând de la noi nu prea ştiu cu ce se mănâncă aceasta. A spus-o acelaşi Paul Negruţ, făcând referire la baptişti care fac nunţi cu “dansul miresei” şi/sau cu băutură, care poartă bijuterii sau care dau cozonaci la înmormântări, îndepărtându-se de … da, de “credinţa şi practica bisericilor baptiste” (a repetat această expresie de cel puţin cinci ori în câteva fraze). Aşadar, lucrurile sunt clare: noi, baptiştii de rând suntem încă în întuneric, habar nu avem, cine suntem şi încotro mergem. Ei, capii cultului, teologii, oamenii cu poveri şi responsabilităţi imense pe umeri, ştiu toate aceste lucruri. A venit, deci, vremea ca aceştia să-şi îndrepte şi privirile înspre noi şi să conceapă un manual de cateheză pentru a ne lămuri pe fiecare despre ce înseamnă să fi un baptist adevărat …

citeste mai departe

sursa http://dyobodiu.wordpress.com/2011/05/21/meandrele-congresului/

Despre echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuție

Comentariile nu sunt permise.

calendar

Mai 2011
L M M M V S D
« Apr   Iun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
