you're reading...
EDUCATIE CRESTINA

Formalismul religios- lectia biblica

Iuda 11/a; Genesa 4:1-16 (Matei 15:8)

Scopul lecţiei:  Să descoperim semnele care evidenţiază formalismul religios din viaţa lui Cain, modul de manifestare şi urmările acestui mod greşit de închinare.

Conţinutul lecţiei: După ce a prezentat starea de decădere moral spirituală a celor din vremea lui, Iuda a demascat formalismul religios al acestor oameni, făcând referire la cazul lui Cain. Afirmaţia prin care Iuda arată că promotorii gnosticismului urmează calea lui Cain („au urmat” – pe calea lui Cain – Iuda 11/a), este o traducere a termenului grecesc „eporeuthesan”. Acest termen are ca rădăcină verbul „poreuomai”, care înseamnă un mod de manifestare morală şi religioasă. Studiind pasajul Scripturii care prezintă actul închinării lui Cain, descoperim:

1.    Realitatea formalismului religios în viaţa lui Cain

Formalismul religios din viaţa lui Cain este dovedit de natura jertfei pe care el a adus-o. Deşi jertfa din roadele pământului în esenţa ei nu este rea, această jertfă adusă de Cain nu reprezintă jertfa pentru vină pe care o avea în vedere Dumnezeu (jertfa pentru vină trebuia să fie o jertfă  de sânge – Leviticul 5:14-19).

Apoi, formalismul religios este dovedit de modul în care Cain a adus această jertfă. Urmărind modul în care Cain şi-a adus jertfa, descoperim că închinarea lui a fost mai mult un act mecanic decât un act de credinţă. Dacă închinarea lui Abel a fost o manifestare a credinţei, dovedită prin faptul că a fost implicat activ în închinare şi a avut o atitudine corectă faţă de Dumnezeu (L-a preţuit pe Dumnezeu şi I-a oferit  ceea ce avea mai bun – Evrei 11:4; Genesa 4:4), Cain s-a rezumat doar la a săvârşi anumite fapte (a aduce o jertfă), fără a avea o participare activă (Matei 15:8). Acestă atitudine este confirmată de faptul că a adus lui Dumnezeu o jertfă din ceea ce avea la îndemână, nu din cele mai bune roade ale pământului (Genesa 4:3).

În acelaşi timp, formalismul religios din viaţa lui Cain este dovedit de caracterul său. Spre deosebire de Abel, care a fost un om neprihănit (Matei 23:35) şi spre care Dumnezeu a privit cu plăcere (Genesa 4:4), Cain a fost un om firesc (venea de la cel rău – 1 Ioan 3:11-12), spre care Dumnezeu n-a privit cu plăcere (Genesa 4:5). Fiindcă el era rău (firesc) şi faptele lui au fost rele (1 Ioan 3:12; Matei 6: 22-23, 12:33-37). Această realitate l-a făcut ca în actul închinării să se concentreze asupra ritualului, nu asupra relaţiei cu Dumnezeu şi a caracterului.

Aplicaţie practică: arătaţi care sunt semnele formalismului religios întâlnite în actul închinării oamenilor din zilele noastre.

2.    Manifestarea formalismului religios în viaţa lui Cain

În cazul lui Cain, formalismul religios s-a manifestat prin egocentrism. Prin actul închinării Cain n-a urmărit înălţarea lui Dumnezeu, ci o evidenţiere personală (Luca. 18:9-14). Închinarea a fost pentru el o competiţie în care trebuia să ocupe neapărat primul loc. Datorită acestui fapt, atunci când altcineva a ocupat această poziţie, a căutat să scape de concurenţă, omorându-şi fratele.

Apoi, formalismul religios din viaţa lui Cain s-a manifestat prin superficialism. El n-a apreciat dragostea şi îndurarea lui Dumnezeu, care i-a vorbit în mod personal, n-a luat aminte la înştiinţările lui Dumnezeu şi n-a împlinit recomandările oferite de Dumnezeu (Genesa 4:6-7). Această stare de egocentrism şi superficialism l-a condus însă spre fariseism (Cain l-a invitat pe fratele său la câmp, fără a-i destăinui planurile pe care le avea în inimă – Genesa 4:8).

Aplicaţie practică: arătaţi care dintre manifestările formalismului religios din viaţa lui Cain sunt cea mai mare ispită pentru închinătorii din vremea nostră .


3.    Urmările formalismului religios în viaţa lui Cain

Urmărind cazul lui Cain descoperim că formalismul religios conduce spre: nemulţumire (Cain a fost nemulţumit de Dumnezeu, nu de el însuşi), neîmplinire (jertfa oferită lui Dumnezeu nu i-a adus o împlinire care să-i umple inima de bucurie, ci o stare de şi mai mare goliciune spirituală, care i-a umplut inima de mânie şi i-a afectat trupul – i s-a posomorât faţa – Genesa 4:6), neputinţă (Cain n-a avut puterea de a se opri şi de a lua lucrurile de la capăt, făcând ce este bine, aşa cum l-a îndemnat Dumnezeu, ci, robit de invidie, a continuat în planurile lui rele – Genesa 4:6-7) şi nelegiuire (Cain a săvârşit prima crimă, omorându-şi fratele – Genesa 4:8).Deşi a încercat să-şi ascundă faptele, păcatul lui a fost însă descoperit şi pedepsit de Dumnezeu – Genesa 4:9-16).

Pedeapsa lui Dumneuzeu pentru cei ce urmează faptele lui Cain este anunţată şi de Iuda, prin faptul că acestora el le-a adresat o mare  avertizare („Vai de ei!” – Iuda 11/a; Matei 23:13-36).

Aplicaţie practică: arătaţi ce ar trebui să facă adevăraţii credincioşi pentru a demasca formalismul religios şi pentru a-i ajuta pe oameni să urmeze calea Domnului Isus, nu cea a lui Cain.

Întrebări pentru discuţii:

1.    Ce termen folosit de Iuda arată că a urma calea lui Cain înseamnă o formă religioasă de manifestare ?
2.    Ce evidenţe confirmă formalismul religios din viaţa lui Cain ?
3.    Ce mărturii arată că în actul închinării caracterul închinătorului este mai important decât jertfa pe care acesta o aduce ?
4.    Care dintre manifestările formalismului religios din viaţa lui Cain sunt mai evidente în zilele nostre ?
5.    Cum a încercat Dumnezeu să-l conducă pe Cain spre o închinare adevărată ?
6.    Care au fost urmările formalismului religios din viaţa lui Cain ?
7.    Cum a arătat Iuda că aceleaşi urmări vor fi suportate de toţi aceia care urmează calea lui Cain ?

Pastor Dan Boingeanu

sursa misiune.ro

About echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuții

Comentariile sunt închise.

calendar

Februarie 2012
L M M M V S D
« Ian   Mar »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  
%d blogeri au apreciat asta: