you're reading...
CULTE RELIGIOASE

BRADUL, MOŞUL SAU ISUS? partea1

25/12/2012

preluat din
Scris de Nicolae Geanta – nicolaegeanta.blogspot.ro

MOŞUL SAU ISUSDupă ’90, asistăm anual (neputiincioşi) la dimensiunile de neegalat pe care le-a căpătat sărbătoarea Crăciunului, adică a Nativităţii cum adevărat este ea în lumina biblică. Nu, nu vă gândiţi la vreo trezire spirituală a românului, la faptul că urcă mai aproape de cer după ce a meditat la ieslea Prunclui născut în scutece sărace. Ci la îmbulzeala de la cumpărături în ciuda preţurilor explodate, la banii aruncaţi pe lucruri pe care nu le-ar fi cumpărat cu altă ocazie, la spitale gemând de caraghioşi care au căzut în păcatul îmbuibării, la grătare încinse în frigul de decembrie, la km de caltaboşi valorificaţi, la bubuielile ca la Verdun, la manelele date la maxim să răsune fie la termopanele dintre blocuri fie la ferestruicile caselor răsfirate printre vii şi livezi…

Privim atât de dezgustaţi la kitsch-urile care au surclasat feţele religioase, pe mireni ori pe laici. La substitutele care-l ţin pe sărbătorit, pe Isus Hristos, afară, la uşă, chiar de ziua Sa! Pavoazarea de Crăciun a ajuns asemănătoare cu Halloweenul: brazi împodobiţi (uneori chiar în biserică), beteală, globuleţe, lumini, leduri, vâsc, ho-ho-ho-ială, crăciuniţe sexy, în tanga dar cu căciulă de moş pe cap, moşi de ciocolată, felicitări aiurea care n-au nimic în comun cu noaptea sfântă, reni cu nume de import sau autohtone, care trag la sănii… fără zăpadă… Ce e aia iesle, Prunc, sfinţi părinţi, magi? Afară cu actul nativităţii! Atunci, de unde vin toate obiceiurile? Şi cine le-a introdus, şi de ce?

No-el, sau ziua întrupării, este aşa cum bine ştim cu toţii semnificaţia zilei în care s-a născut Isus în Betleemul din Iudeea. Nu se cunoaşte cu exactitate data, de aceea 25 decembrie a fost fixată aleator. Pentru unii (Sf. Epifan), naşterea Domnului era stabilită la 6 ianuarie, pentru alţii (Sf. Clement) era 19 aprilie sau chiar 19 mai. De fapt, deosebirea între creştinii din biserica primară şi păgâni era tocmai aceea că primii considerau un păcat sărbătorirea zilei de naştere a unui zeu. Ne întrebăm: poate divinitatatea, care e veşnică, să aibă un început? Ziua de 25 decembrie a fost introdusă abia după secolul IV (Conciliul de la Sofia – 343 dH, Papa Liberiu în anul 354 dH, sau Ioan Gură de Aur în anul 386 dH, fiind pionerii acestei sărbători)! Ba mai mult, ea are un element precreştin, păgân, deoarece la 25 decembrie romanii sărbătoreau Sol Invictus (adică ziua de naştere a Soarelui!!!).În România, nici unul din textele religioase vechi nu menţionează cuvântul crăciun până în secolul XVI-XVII, impetuoasa sărbătoare de azi fiind introdusă abia după anii 1750, aşa cum aflăm din dicţionarul Academiei, care atribuie numai 3 referiri secolului cu pricina.

Crăciunul este de asemneni un termen controversat. El are ca referinţă atât vechea sărbătoare celtică (păgână) a crăcilor de aur (crăci-un), adică a vâscului miraculos, pe care druizii ori celţii îl considerau plantă sacră (!?), capabilă să vindece bolile deoarece avea virtuţi magice (!), cât şi creaţia (din termenul englez „creation”). De la obiceiul de a umbla cu vâscul (cu crăcile), pe la casele oamenilor, a apărut mai târziu colindul cu sorcova (o cracă cu foi de hârtie colorate!), element care nu are nici o legătură cu creştinismul!

va urma…

About echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuție

Comentariile sunt închise.

calendar

Decembrie 2012
L M M M V S D
« Noi   Ian »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
%d blogeri au apreciat asta: