you're reading...
CULTE RELIGIOASE, VIATA CRESTINA

EXISTA O POZITIE ”BAPTISTA”CU PRIVIRE LA INCINERARE VS. INHUMARE?

EXISTA O POZITIE ”BAPTISTA”CU PRIVIRE LA INCINERARE VS. INHUMARE?

In prima Duminica a anului, am fost abordat de catre un membru din biserica noastra cu o intrebare oarecum, neobisnuita: “Frate pastor, exista o pozitie a bisericilor baptiste referitoare la incinerare?”

Marturisesc ca am surprins putin de natura intrebarii, desi nu ar fi trebuit neaparat sa fiu, stiind faptul ca membrii bisericilor noastre nu sunt straini de evenimentele (sau, ma rog- “non-evenimentele”din spatiul public). I-am explicat ca, din cate stiu, nu exista o pronuntare oficiala (din partea conducerii Comunitatii sau a cultului) in aceasta privinta, ca nu exista (la fel, din cate stiu) precedente de acest gen printre baptisti- si sper, din toata inima, sa nu apara vreunul. Baptistii nu au o conducere sinodala care sa ia hotarari cu caracter dogmatic normativ valabil pentru toate bisericile. Marturisirile lor de credinta nu sunt similare cu catechismele sau pronuntarile oficiale din bisericile ortodoxe, catolice sau protestante (nu ma refer la continutul dogmatic, ci la relatia cu autoritatea singular a Scritpurilor). Cu toate acestea, baptistii stiu ce cred si cred cu tarie aceasta.

In ce priveste pozitia baptistilor cu privire la acest subiect care, iata, poate deveni unul extreme de controversat datorita unei mediatizari excesive si a unui tratement de tip balcanic, aceasta pozitie nu poate fi decat cea a Scripturii:”pana te vei intoarce in pamant, caci din el ai fost luat; caci tarana esti si in tarana te vei intoarce” (Gen.3:19). Parte a blestemului adresat specie umane in urma pacatlui originar este si aceasta postura pe care fiecare muritor trebuie sa o accepte: unirea taranii cu tarana in urma plecarii duhului de viata la Dumnezeu care la- dat (cf.Ecl.12:7). Numele primului om, parintele nostru al tututor Adam (“tarana”) este o aducere aminte permanenta legata de tranzienta noastre pe acest pamant si al rezultatului cumplit al alegerii noastre de a-L sfida pe Creatorul.

Legat de intrebarea anterioara, respectiva persoana a mai dorit sa stie daca pozitia bisericii majoritare este biblica. I-am raspuns (iarasi, bazat pe informatia avuta) ca, dincolo de isteria meditica iscata de moartea celebrului regizor Nicolaescu si de maniera stangace in care unii reprezentati ai bisericii au incercat sa-si explice pozitia ,in esenta, Biserica Ortodoxa a avut dreptate. (Trebuie remarcat ca au existat si unele exprimari frumoase si pertinente asupra acestui subiect facute intr-o maniera teologica responsabila care ar fi facut si pe cel mai infocat Baptist sa exclame :“Amin”!)

Desi deosebirile dintre ortodocsi si baptisti sunt numeroase si extreme de serioase (natura autoritatii, intelegerea salvarii, etc.), in aceasta privinta, se pare ca exista un consens. Un consens care ramane doar cu conditia ramanerii la “ce este scris”.
Biserica ca institutie poate fi invinuita de corifeii umanismului secular ca nu este in pas cu vremea, ca nu este sensibila la optiunile raposatilor sau a familiilor acestora, ca nu respecta libertatea individuala (ridicata la rang de virtute suprema in aceste zile!), dar nu ar trebui invinuita ca leapada ceea reprezinta, in esenta, ratiunea ei de a fi: “stalpul si temelia adevarului”( 1 Tim.3:15).

Fara nici o scuza pentru ceea ce Biserica lui Cristos a crezut si crede de 2000 de ani de cand a fost infiintata de Cristos pe “temelia apostolilor si profetilor”, Biserica este totusi, chemata sa dea socoteala de nadejdea ei, dar cu blandete si teama (cf.1 Pet.3:15), nu cu aroganta si dispret.Fie ca a fost vorba de paganismul primului secol, fie ca este vorba de neo-paganismul secolului contemporan, raspunsul bisericii trebuie sa fie mereu acelasi: fidelitate fata de Domnul si Mirele ei si dragoste pentru aceia pentru care El a venit sa moara, in speranta salvarii lor de la moarte vesnica.

Daca este sa ne referim la problema inhumarii vs. incinerare, argumentele biblice in favoarea inhumarii sunt coplesitoare- nu neaparat prin numarul lor, dar mai ales prin forta simbolurilor si sperantelor pe care le evoca. Am sa mentionez aici doar trei, dar discutia poate continua.

1.Am mentionat déjà porunca divina, parte a blestemului adamic (Gen.3:19). Aici nu este vorba de vreo optiune lasat la libera noastra alegere. Omul trebuie sa isi asume conditia de muritor datorita pacatului si sa inteleaga faptul ca din starea lui de purtator al chipului divin, a ajuns in acesta postura lipsita de demnitate. Toate religiile monoteiste majore (crestinismul, iudaimsul, islamul) practica inhumarea, in timp ce incienarea a fost optiunea unor traditii pagane si religii orientale, straine de etosul biblic. O intelegere corecta a antropologiei biblice impune inhumarea ca singura optiune.
2. Trupul, in ciuda faptului ca detine samanta mortii, devine prin credinta in al doilea Adam “templul Duhului Sfant” (1 Cor.6:19). Departe de a accepta dualismele gnostice, noi credem ca trupul este bun si parte integranta in ecuatia rascumpararii. De fapt, in acesta consta nadejdea crestina: Invierea trupurilor noastre (vezi Rom. 8:10-11; 23). Trupul este a Lui Cristos, proprietatea Lui si la fel ca sufletul, partea imateriala a noastra, trebuie sfintit, pus la dispozitia Stapanului in viata si lasat taranii in asteptarea invierii. Incinerarea, atunci cand este optiunea individului (nu ne referim la martiraj)nu numai ca impieteaza valoarea trupului , distrugandu-l printr-un act al omului dar si afecteaza imaginea crestinului care si- sfarsit alergarea si care acum asteapta in odihna , momentul invierii. Asadar, o soteriologie (doctrina a salvarii) corecta conducere in directia inhumarii, nu incinerarii.
3.Nu in ultimul rand, crestinii sunt fideli Stapanului lor in viata, dar si in moarte. Asemenea Lui, Cel care a fost ingropat (vezi 1 Cor.15:4) iar apoi a inviat, si ei sunt ingropati pentru inviere. Sfantul Pavel spune acesta in stilul sau caracteristic”este semanat trup firesc si inviaza trup duhovnicesc”(1Cor. 15:44a). Deci si escatologia (personala sau generala) poate sustine inhumarea ca pozitia crestina.
Dincolo de zgomotele mediatice, dincolo de contestarile tot mai vehemente pe care le auzim in ultimul timp la tot ce fac bisericile crestine (la noi si in alte parti), nu ne ramane altceva de facut decat sa tinem sus Cuvantul vietii, invitandu-I pe pacatosi sa renunte la rebeliunea lor pagana, post-moderna (sau cum s-ar mai numi!) si sa accepte cu blandete cuvantul salvator (cf.Iac.1:21) de la un foc mult mai periculos decat cel al incinerarii- focul unei existente vesnice in “ïazul cu foc” care este moartea a doua” (Apoc.20:14). Caci daca trupul incinerat nu mai simte nimic cand este dus la crematoriu, focul etern va fi resimtit cu siguranta de cei care au crezut ca la moarte totul se sfarseste.
Marius Birgean

sursa http://www.facebook.com

About echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuție

3 thoughts on “EXISTA O POZITIE ”BAPTISTA”CU PRIVIRE LA INCINERARE VS. INHUMARE?

  1. Reblogged this on Hickory Romanian Baptist Church.

    Posted by nelurs | 01/26/2013, 4:13 am

calendar

Ianuarie 2013
L M M M V S D
« Dec   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
%d blogeri au apreciat asta: