you're reading...
BUSINESS, cariera

9 idei pentru a depasi amanarea

de  Florin Rosoga

Undeva prin 2008 am inceput sa scriu pe diverse bloguri. Asta era in vremea cand eram inca un “corporatist”. Copilul era de-abia nascut, era inainte de criza, iar economia inca mergea la cota maxima.

Asa ca am avut atunci parte de cativa ani prins intre job, mutatul in noul apartament ce tocmai ni-l luasem si provocarile de nou tatic. De la lucru ajungeam seara tarziu cand stateam cu copilul si sotia, iar pentru scris mai aveam vreme undeva dupa 10 seara.

Si de fiecare data cand trebuia sa scriu imi venea sa o las balta si sa renunt. Azi ma felicit ca nu am facut-o.

Cu mintea plina de ganduri insa, uneori tindem sa ne concentram prea mult pe planurile marete, uitand de actiunile marunte de zi cu zi. Apare astfel amanarea (sau procrastinarea), iar planurile raman doar planuri, concretizarea lor indepartandu-se zi de zi.

Fiecare avem planuri mari la care visam

Nu mereu acestea devin si realitate. In primul rand, planurile trec de la stadiu de vis frumos la ceva concret doar atunci cand efectiv incepem sa facem ceva concret pentru asta.

Cu toatea acestea exista moduri relativ simple de a trece peste amanarea actiunilor si sa facem ceva concret. Sa ne realizam visele.

9 idei

Am ales aici 9 astfel de idei ce te pot ajuta sa depasesti amanarea:

1. Pastreaza mereu in minte destinatia finala, obiectivul major pentru care tragi. Atunci cand esti demotivat de micile sarcini, reaminteste-ti ce obiective mari ai. Gandeste-te la modul in care faptele marunte pe care le faci zi-de-zi te duc spre acele obiective.

2. Trezitul devreme este un obicei foarte sanatos si util ca sa gasesti timp linistit pentru sarcinile importante. In linistea diminetii, mintea iti este clara, plus ca la acea ora nimeni nu te deranjeaza. Ma trezesc de mai mult de un an la 5 dimineata si iti pot garanta ca merita. Daca nu o poti face asa devreme, trezeste-te macar la 6, asigurandu-te insa ca iti asiguri 6-8 ore de somn zilnic. Si nu incepe ziua raspunzand la emailuri! Ci…

3. Creeaza-ti o lista de prioritati. Elementar si foarte eficient: incepe cu lucrurile cele mai importante, iar cele mai putin importante lasa-le pe mai tarziu. Incepe ziua cu cel mai important lucru pentru tine in acea zi. Care e acel lucru care iti va aduce beneficii peste ani si ani?

4. Elimina, daca ai, obiceiul de a te gandi la “si daca nu iese bine?”. Este o intrebare care genereaza mai departe un intreg proces ce te saboteaza inainte chiar de a incepe, coplesit fiind de teama ca nu vei face treaba bine. Priveste experientele prin care treci – inclusiv esecurile – ca pe niste experiente, ca un feedback pe care il iei. Daca o dai in bara, vei sti data viitoare cum sa o faci mai bine.

5. Organizeaza-te. Ia o agenda, un organizator sau foloseste unul pe laptop ori telefon. Daca nu, e suficienta o foaie de hartie pe care ai notat taskurile si prioritatile zilei (eu asa fac). Avand mereu la indemana o lista de urmat, iti eliberezi creierul de memorarea prioritatilor s-il folosesti mai mult pentru creativitate si gasire de solutii.

6. Invata sa elimini mijloacele de distragere din jurul tau. In special cele create de online. Asta inseamna ca daca te apuci de lucru, opreste messengerul, facebook, twitter, eventual pune telefonul pe silent. Altfel, acestea te vor indeparta rapid de la ceea ce ti-ai propus sa faci. Incearca sistemul Pomodoro (cauta pe Google “tehnica pomodoro”).

7. Grupeaza-ti sarcinile similare. De exemplu, stabileste un interval in care vei da telefoane si da-le pe toate. Cand raspunzi la emailuri, raspunde la toate, unul dupa altul. Daca ai niste comisioane de facut prin oras, fa-ti un traseu si fa-le unul dupa altul. Vei castiga cateva minute, care se aduna. Din putin se face mult.

8. Invata sa spui “NU”. De obicei, majoritatea distragerilor vin de la oameni apropiati sau evenimente care au loc in imediata ta apropiere. Astfel, in loc sa te concentrezi pe ceea ce e important pentru tine, timpul de lucru il folosesti rezolvand problemele altora. In astfel de situatii e bine sa-ti revizuiesti angajamentele personale si sa te concentrezi intai pe obiectivele tale de termen lung. Probabil ca asta iti va crea mici neplaceri imediate. Pe termen cei mai multi apropiati vor intelege noua ta atitudine si o vor accepta.

9. Ia-ti o pauza. Mai ales cand simti ca esti depasit de situatie, ia cateva minute pauza. Inspira, expira, bea niste apa sau schimba doua cuvinte cu cineva. Apoi poti reveni sa te organizezi mai departe. Dupa toate aceste reguli, invata sa-ti iei o pauza. Sa lucrezi in intervale intense, in care sa-ti faci treaba optim si sa fii in flow, urmate de intervale de relaxare si recuperare.

Si ca sa termin povestea mea de la inceput, in acele clipe in care eram rupt in prea multe parti, nu stiam de toate ideile de mai sus.

Gasisem insa cea mai la indemana solutie: cea a ligheanului cu apa rece si gheata (umpleam un lighean cu apa rece, puneam gheata in ea si stateam cu picioarele in lighean in timp se scriam la laptop, altfel as fi adormit).

Destul de radicala, pe moment cel putin m-a facut sa actionez, sa nu mai aman ci sa muncesc la visurile mele. Acum, tu ai doua optiuni: ori astepti pana nu mai suporti si atunci folosesti ligheanul cu apa, ori te apuci de maine sa muncesti la orice ar fi visul tau. Cum incepi?

About echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuție

Comentariile sunt închise.

calendar

Ianuarie 2013
L M M M V S D
« Dec   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
%d blogeri au apreciat asta: