you're reading...
BUSINESS, CULTURA SI MEDIA CRESTINA

Ce face comunicarea digitală pentru progresul spiritual?

În 2003, călugăriţa Catherine Wybourne a pus bazele unei „mănăstiri online”, o comunitate digitală de călugăriţe benedictine. Wybourne şi surorile ei de credinţă nu aveau nici spaţiul şi nici resursele pentru a primi alte surori, vizitatori sau oameni în nevoie.
tehnologie_400_01.Aşa că au lansat un site unde împărtăşesc învăţăturile spirituale prin videoclipuri, conferinţe, o linie de rugăciune şi un loc în care participanţii pot să converseze cu ele. Prin permiterea vizitatorilor să împărtăşească viaţa monahală fără să trebuiască să fie fizic acolo, călugăriţele au îmbrăţişat o comunitate cu oameni din toată lumea, care altfel nu ar fi ajuns niciodată la ele.
Tratată ca o curiozitate în cercurile high-tech, Wybourne nu este foarte cunoscută în afara comunităţilor catolice. Dar experienţa ei este sugestivă pentru relaţia dintre comunicarea digitală şi progresul spiritual. După părerea şi experienţa ei, internetul este un mijloc de promovare a educaţiei religioase în toate felurile posibile. Internerul oferă foarte multe oportunităţi persoanelor laice să studieze şi să înveţe. Dar tocmai această accesibilitate a dus la o abordare a religiei pe care sociologii o numesc „bufet cu autoservire”. Posibilitatea de a alege învăţături religioase fără referinţă la vreo autoritate religioasă sau norme ale unei comunităţi religioase, duce la un consumerism religios care nu ar fi tocmai în linie cu unele principii sau idei religioase.
Părerea Vaticanului, exprimată prin mesajul transmis de Papa Benedict cu ocazia Zilei Mondiale a Comunicării, este că reţelele sociale precum Facebook şi Twitter „ajută la crearea unei noi agore, a unui spaţiu public unde oamenii îşi pot spune ideile, opiniile, pot da informaţii şi în care se pot crea noi tipuri de relaţii şi comunităţi”, citează Catholic Culture. După spusele sale, mediul digital nu este nicidecum unul pur virtual sau paralel cu viaţa reală, ci este parte din experienţa zilnică a celor mai mulţi oameni, în special tineri. În consecinţă, social media oferă diferite tipuri de oportunităţi de evanghelizare, iar creştinii trebuie să găsească modurile de a-l folosi eficient. Cu toate astea, Papa a mai atras atenţia asupra stilului de participare pe reţelele de socializare, care trebuie să reflecte într-un mod creativ şi plăcut credinţa utilizatorilor.
Dar şi în mesajul său, Papa atrage atenţia că nu este un mediu naiv şi oferă nişte avertismente despre folosirea reţelelor de socializare. Relaţia dintre comunicare digitală şi progresul spiritual are deci două faţete. Pe de o parte, darul comunicării globale, instantanee, pe multiple nivele, creează oportunităţi noi de amgajament spititual. Oameni de toate condiţiile au acces la texte religioase, pot studia cu maeştri erudiţi şi pot experimenta tot felul de practici religioase în propria lor casă. Pe de altă parte sunt susceptibli să cadă în capcanele intrinseci mediului în sine, îndepărtându-se de învătăţurile religioase corecte şi bune, şi de asemenea pot cădea pradă diferitelor tentaţii online.
Progresul spiritual înseamnă înaintarea spre o experienţă mai complexă şi o înţelegere mai profundă a lui Dumnezeu, a omului şi a relaţiei dintre cei doi. Progresul spiritual poate veni din educaţie sau din experienţă şi poate fi colectiv sau individual. Fiecare poate percepe altfel progresul spiritual. De exemplu, milioane de evrei cred că dacă toţi evreii s-ar ruga în acelaşi timp, va veni Mesia. Musulmani devotaţi cred că învăţarea Coranului pe de rost îi va aduce mai aproape de Dumnezeu. În toate aceste religii, cunoştinţele sunt legate de experienţă. Ca urmare, activităţi cotidiene devin acte de religiozitate intenţionate, precum alegerea mâncării sau a hainelor.
La intersecţia dintre progresul spiritual şi comunicarea digitală stau mii de comentarii de Twitter, zeci de pagini pe Facebook, nenumărate site-uri, bloguri, forumuri, videoclipuri pe YouTube şi în alte părţi. Cu explozia de resurse online care oferă oricui calea către Adevăr, este deodată accesibilă şi cunoaşterea ocultului şi a oportunităţilor de a experimenta nirvana, transcendenţa, înălţarea etc. Cu o paletă atât de mare de opţiuni, primul obstacol pe care comunicarea digitală îl pune în faţa progresului spiritual este selectivitatea. Cum să alegi printre alternative drumul bun? Şi odată ce l-ai găsit, cum să treci de toate provocările inerente mediului? Omniprezenţa reţelelor de socializare precum Facebook şi abilitatea lor de a informa şi mobiliza utilizatorii pe probleme sociale, politice şi religioase întâreşte părerea cercetătorului Stig Hjarvard, că media sociale şi-au asumat un rol-cheie în orientare socială şi instrucţia morală, luând locul familiei, şcolii şi bisericii.
Cu toate astea, media sociale sunt un mediu care nu poate fi clasificat drept bun sau rău. Ceea ce se întâmplă în el, lucruri care stau la latitudinea utilizatorilor mediului, pot fi clasificate drept bune sau rele.

sursa http://www.semneletimpului.ro

About echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuție

Comentariile sunt închise.

calendar

Ianuarie 2013
L M M M V S D
« Dec   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
%d blogeri au apreciat asta: