you're reading...
VIATA CRESTINA

A 11 PORUNCA : Nu judeca!

“Nu judeca daca vrei sa nu fii judecat!” Sau “Cine esti tu ca sa ma judeci pe mine?”…Poate ca acestea sunt cele mai des folosite fraze cand vine vorba despre religie in zilele noastre.

Oridecate ori a fost nevoie de disciplinarea vreunui frate de credinta, sau atunci cand am exprimat o opinie critica in ce priveste un comportament, o parere, o doctrina, o invatatura sau o atitudine, prima replica primita a fost aceasta: “Cine esti tu sa judeci?”.

Predicand Evanghelia, am avut ocazia sa descopar ca romanii, desi pretinsi crestini in proportie de minim 95%, nu cunosc nici macar Cele 10 Porunci. Dintre persoanele cu care am stat de vorba, nu as exagera daca estimez ca mai putin de 1% au putut reproduce macar la modul principial toate Cele 10 Porunci, sub 5% au stiut 5 dintre porunci, cam 10% au stiut 3-4 porunci, dar peste 30% au declarat ca sunt convinsi ca “Nu judeca!” face parte dintre Cele 10 Porunci. Interesant, nu? Cum s-ar spune, “Cele 10 Porunci care au fost 11”…

Totul pleaca de la citarea eronata si in afara atat a contextului apropiat cat si a celui general al Scripturii, a versetului 1 din capitolul 7 al Evangheliei dupa Matei: “Nu judecati, ca sa nu fiti judecati!” (Matei 7:1). Paradoxal este ca doar un rand mai sus sta scris titlul pasajului, care spune: “Despre judecatile aspre”, ceea ce arata in mod clar ca versetul din Matei 7:1 si urmatoarele dupa acesta interzic JUDECATA ASPRA, si nicidecum judecata in general. N-am sa explic pasajul din Matei 7:1-5 pentru ca as putea fi acuzat de interpretarea voita a lui in apararea mea, ci am sa-l redau ca atare din Biblie, pentru ca sunt convins ca sunt necesare doar logica si buna intentie pentru a pricepe intelesul versetelor:

“Nu judecati, ca sa nu fiti judecati. Caci cu ce judecata judecati, veti fi judecati; si cu ce masura masurati, vi se va masura. De ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tau, si nu te uiti cu bagare de seama la barna din ochiul tau? Sau, cum poti zice fratelui tau: „Lasa-ma sa scot paiul din ochiul tau”, si, cand colo, tu ai o barna intr-al tau?…Fatarnicule, scoate intai barna din ochiul tau, si atunci vei vedea deslusit sa scoti paiul din ochiul fratelui tau.” (Matei 7:1-5).

Sigur, vor spune imediat carcotasii, dar sunt si alte pasaje biblice care ne interzic sa judecam pe altii. Sigur? Care sunt acelea?

Am sa va ofer, insa, pasaje care spun tocmai contrariul, anume ca putem judeca pe altii, cata vreme nu ne facem vinovati de aceleasi lucruri pe care le acuzam, asa fel incat sa evitam a fi ipocriti. Iata cateva dintre ele:

“Nu stiti ca sfintii vor judeca lumea? Si daca lumea va fi judecata de voi, sunteti voi nevrednici sa judecati lucruri de foarte mica insemnatate? Nu stiti ca noi vom judeca pe ingeri? Cu cat mai mult lucrurile vietii acesteia?” (1Corinteni 6:2-3)

“Omul duhovnicesc, dimpotriva, poate sa judece totul, si el insusi nu poate fi judecat de nimeni.” (1Corinteni 2:15)

“Iisus i-a zis: „Drept ai judecat”“ (Luca 7:43)

“Deschide-ti gura, judeca cu dreptate, si apara pe cel nenorocit si pe cel lipsit” (Proverbe 31:9)

Ciudat, insa, este faptul ca tocmai aceia care striga “Nu judeca!” adesea sunt cei care incalca aceasta porunca in ce priveste atitudinea lor fata de cei ce judeca.

Acum, desi Dumnezeu este cu siguranta Judecatorul ultim al tuturor, dupa cum am vazut din doar cateva versete, El ne-a poruncit totusi sa judecam potrivit Cuvantului Sau, Biblia.
Conform DEX, a judeca are semnificatia urmatoare: “A-si forma o opinie despre cineva sau ceva, examinand argumentele, luand in considerare imprejurarile, urmarile etc.; a discerne, a chibzui” (http://dexonline.ro/search.php?cuv=judeca). A judeca mai are si sensul de a condamna, a osandi, sens despre care este limpede ca nu este vorba in Matei 7 si nici in contextul discutiei noastre.

De altfel, condamnarea si osandirea, in context scripturistic, sunt atributele exclusive ale lui Dumnezeu. De asemenea, in ce priveste comportamentele antisociale si imorale din societate, Dumnezeu a permis existenta autoritatilor statului, care au astfel girul Sau pentru a condamna pe raufacatori la pedeapsa lumeasca, iar crestinii nu pot exercita acest fel de judecata decat in calitate de magistrati. Si daca ne gandim mai bine, nici macar judecatorii si magistratii nu judeca pe cineva, ci insasi faptele acelor persoane le condamna la pedeapsa justa, iar magistratii nu fac decat sa stabileasca corespondenta intre fapta savarsita si pedeapsa justa ce trebuie aplicata.

Revenind la subiect, a judeca are semnificatia de a avea o opinie, a discerne, a chibzui. Imaginati-va o lume fara discernamant, chibzuinta si opinie – nici comunistii cei mai inversunati nu ar putea fi impacati cu asa ceva, pentru ca ar insemna anarhie totala.

Puscariile ar fi goale, hotii, violatorii, criminalii in serie, drogatii si raufacatorii de tot soiul ar marsalui nestingheriti pe strazi, ar distruge totul pe unde ar trece ei. N-am mai putea sa ne educam copiii invatandu-i ca hotia, crima, minciuna, drogurile etc sunt gresite. Nici macar scolile nu ar mai putea sa isi gaseasca rostul, pentru ca in lipsa evaluarii progresului elevilor la invatatura (care presupune discernamant, un standard de evaluare), toti ar trebui sa promoveze clasa indiferent daca au invatat ceva ori nu. Am fi nevoiti sa lasam copiii in ingrijire pe seama oricaruia pretinde ca este baby-sitter, pentru ca nu am avea voie sa verificam daca asa stau lucrurile in realitate. N-ar trebui sa fim furiosi cand partenerul(a) de viata ar trada in casatorie, pentru ca “nu avem voie sa judecam” comportamentul acestuia.

Sper ca asa veti fi ajuns la concluzia ca o astfel de interpretare a poruncii din Matei 7:1 ar fi prosteasca de-a binelea.

In ceea ce priveste atitudinile din multe congregatii, biserici si organizatii cu privire la a 11-a porunca, este usor de observat ca tot mai multi lideri si pretinsi credinciosi folosesc Matei 7:1 pentru a intimida orice credincios sa isi manifeste dezacordul fata de predici, invataturi, atitudini, vorbe sau comportamente. Personal, am convingerea ferma ca astfel de atitudine tine de tehnicile de manipulare si nu de un comportament crestin, in acord cu Biblia, si ca de cele mai multe ori el izvoraste fie din aroganta, fie dintr-un amestec de aroganta, teama de respingere si lipsa fundamentului invataturii sanatoase a Bibliei.

Pentru a prezenta mesajul acesta mai “soft”, multi pastori se folosesc de amenintarea ca, vezi tu, atitudinile critice dezbina biserica sau adunarea locala, uzurpand unitatea de credinta a membrilor congregatiei.

Charles Spurgeon, predicatorul de la care pastorii, liderii crestini si credinciosii de rand deopotriva ar face bine sa invete mai mult, a scris candva legat de acest comportament urmatoarele cuvinte: “Blestemata sa fie acea unitate a credinciosilor daca ea se produce in detrimentul adevarului Cuvantului lui Dumnezeu!”.

Asadar, daca atunci cand ai ceva de spus pastorului sau unui lider din biserica ta si cand judecata ta este dreapta si facuta in acord cu voia lui Dumnezeu, ti se pune pumnul in gura folosind amenintarea distrugerii unitatii, regula de aur este: FUGI cati poti de repede! Salveaza-ti viata (spirituala)!

3 reguli simple pentru o judecata biblica

1. Nu judeca pe altcineva atata timp cat te faci vinovat de acelasi pacat si cat timp pacatul tau nu a fost marturisit si abandonat (Matei 7:1-5; Romani 2:1-3). Judeca-te intai pe tine sa vezi daca nu cumva esti vinovat de acelasi pacat.

2. Nu judeca dupa aparente, ci dupa dreptate (Ioan 7:24). Cerceteaza atent, verifica daca este adevarat, apoi poti avea dreptul sa judeci.

3. Nu vorbi de rau pe fratii de credinta, cat timp ei sunt in voia lui Dumnezeu (Iacov 4:11; Matei 12:50). Asta nu implica deloc faptul ca trebuie sa aprobi fara sovaire pe oricine pretinde ca este crestin.

sursa facebook  de Lucian Ianosiu

About echipa stiri4u

informare spre transformare

Discuție

Comentariile sunt închise.

calendar

Februarie 2013
L M M M V S D
« Ian   Mar »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  
%d blogeri au apreciat asta: