Alegerile europarlamentare se vor desfasura in data de 25 mai 2014aceasta data fiind anuntata de premierul Victor Ponta inca de la inceputul acestei luni, atunci cand a precizat si ca alegerile prezidentiale se vor desfasura in 2 si 16 noiembrie.

Prin urmare, documentul care stabileste data votului a fost publicat in dezbatere publica si aprobat in sedinta de Guvern din 19 februarie. Este vorba despre HG nr. 79/2014 privind stabilirea zilei de referinta pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamentul European din anul 2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 130, din 24 februarie 2014.

Executivul a stabilit, de asemenea, si modelul buletinelor de vot ce vor fi folosite la scrutinul din 25 mai, prin HG nr. 108/2014, publicata tot astazi in Monitor.

Potrivit actului normativ mentionat, in buletinul de vot se va scrie denumirea integrala a partidului politic, organizatiei cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantei politice sau aliantei electorale.

Se trec prenumele si numele candidatilor, pe doua coloane, iar in cazul aliantelor, apartenenta politica prin denumirea abreviata a partidului, dupa care patrulaterul se inchide.

Pentru fiecare candidat independent se imprima cate un patrulater distinct, in partea finala a buletinului, in ordinea inregistrarii candidaturilor la Biroul Electoral Central, in care se trec semnul electoral, precum si numele si prenumele candidatului independent. Patrulaterele se vor imprima paralel intre ele, distanta dintre acestea fiind mai mare decat diametrul stampilei cu mentiunea „VOTAT”.

Pe pagina interioara a buletinului de vot se imprima patrulaterele cuprinzand candidaturile, aceste patrulatere fiind numerotate.

In ceea ce priveste modelul stampilei pe care alegatorii o vor aplica buletinele de vot,aceasta a fost stabilita prin HG nr. 104/2014, publicata in Monitorul Oficial nr. 130.

Potrivit regulilor, cetatenii romani cu drept de vot isi vor exercita acest drept pe baza oricarui document valabil care le atesta identitatea, si anume:

  • carte de identitate;
  • carte de identitate provizorie;
  • buletin de identitate;
  • pasaport diplomatic;
  • pasaport de serviciu;
  • carnetul de serviciu militar (in cazul elevilor din scolile militare).

Dupa exercitarea dreptului de vot, pe versoul cartii de identitate se aplica un timbru autocolant cu mentiunea „VOTAT” si data alegerilor (dreapta jos, n.a.). Modelul acestui timbru a fost si el aprobat prin HG nr.106/2014, publicata tot luni in Monitorul Oficial nr. 131.

Conform acestui act normativ, timbrele autocolante au acelasi format si se imprima cu litere de aceeasi marime, cu aceleasi caractere si cu aceeasi cerneala, intr-un numar mai mare cu 10% decat cel al alegatorilor posesori de carti de identitate si al alegatorilor inscrisi in listele electorale speciale.

Timbrul autocolant va fi aplicat pe cartea de identitate de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare sau de catre membrii biroului electoral al sectiei de votare.

In plus fata de cele trei acte normative amintite, in Monitoarele Oficiale de luni au fost publicate mai multe documente necesare la votul din 25 mai, pe care AvocatNet.ro le va trata detaliat in zilele urmatoare.

-SURSA AvocatNet.ro